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works

Project Works

楽譜を用いず、身体的特徴や個体差を活かした作曲法
楽譜によりあらかじめタイムラインの流れを指定し、それを再現するという基本の作曲法ではなく、単純なルールを与え、そのルールに従って音を発していくと、自然に音楽の流れが出来ていく、というような方法で曲を作る研究をしています。また、そのルールは、人間の呼吸など、誰もが持っているけれど、みなそのタイミングは異なる、という身体の摂理に即した自然の変化をもとに作られ、そのズレが合わさって有機的なゆらぎを生み出すこと目指しています。さらに、そのような自然のズレは、意図的に決めることができないし、個体差がそのまま反映されるので、演奏するメンバーやそのときの状況によって、毎回異なる流れや響きを生み出すことができます。それこそまさに生に演奏する意味であり、単なる再現ではない、毎回新しい「生きた音楽」を生み出せる方法だと考えるのです。
Music composition without a Score, and using physical characteristics and individual differences
I believe the best way to understand this method is not to use the musical score. This would suggest the necessity of a musical expression, which is not based on the logic of Western music. I think that if we leave that logic and start anew, we may find a more natural and intimate music expression. I also think that such music creates very attractive and organic sounds, and it directly transmits powerful energy to people’s souls. It is not reproduced according to parts on a predetermined timeline. Rather, it is an expression formed through the flow of the music at that time and place, with sounds produced according to a simple set of rules that are based on the mutual relationships of the performers. By composing only this system itself, I make no assignment regarding how the sounds will be created in accordance with time. This sort of composition method is also one of my current original forms of musical expression. My goal is to create ”living music”, i.e. sounds that have spirit and change constantly.
つむぎね
音楽パフォーマンスグループ(since 2008-)
tsumugine
music performance group
www.tsumugine.com
2008 年に結成した女性による音楽パフォーマンスグループ。
前もって決められたタイムラインを再現するのではなく、パフォーマーがそれぞれ音の粒子となり、その粒子が、 単純なルールをもとにそれぞれ音を発していき、さらに、空間のさまざまな位置から演奏したり、移動しながら演奏したり、空間を通して音を紡ぎ出していくようなパフォーマンスを展開する。また、複数の曲を組み合わせてひとつの舞台表現のように構成し、発表するので、音だけでなく、身体的、視覚的表現も含んでいる。トーキョーワンダーサイト主催「Experimental sound, art and performance festival 2008」にて上演した「ね、」が最優秀賞を受賞。その受賞記念公演としてトーキョーワンダーサイト渋谷にて「そう」を上演。ダンスや画家の個展とのコラボレーション公演、ライブハウスやギャラリー等、さまざまな機会にて精力的に発表を行っている。
Tsumugine is a music performance group which is active since 2008, initiated by Yasuno Miyauchi. This group arose from idea to further develop her graduation piece "breath strati".Instead of reproducing a timeline which was created in advance, every member becomes a particle of the sound. The particles follow a simple rule, and everyone creates a sound while moving, colliding, changing, and fusing. The performance evolves spinning these spatial sounds together.Tsumugine aims for a music performance which is not only producing sounds, but extends to physical and visual expression. Tsumugine was selected to take part in the "EXPERIMENTAL SOUND, ART & PERFORMANCE FESTIVAL 2008” organized and hosted by Tokyo Wonder Site,and performed the show "NE" (meaning "sound" and simultaneously "yes" in Japanese) in January 2009 at TWS Hongo. The performance was awarded with the Grand Prize. Following the award, Tsumugine performed is award performance "SOU" (meaning "layers" and simultaneoulsy "so it is" in Japanese) in May 2009 at TWS Shibuya. Tsumugine also has been collaborating with the contemporary dance and Painter's exhibition. Currently, Tsumugine is conducting several live performances at various events and spaces throughout Japan.
つむぎね公演「アマオト」/ 2011年6月18日 遊空間がざびぃ
tsumugine performance "AMAOTO"18.6.2011 @Yu-ku-kan Gazaby
つむぎね公演「そう」/ 2009年5月24日 トーキョーワンダーサイト渋谷
トーキョーワンダーサイト主催「Experimental sound,art and performance festival 2008」最優秀賞受賞記念公演
tsumugine performance "SOU" 24.5.2009 @TWS Shibuya
The Grand Prize, "Experimental sound,art and performance festival 2008" at Tokyo wonder site
breath strati -複数の女声のための合唱曲- (2006)
breath strati -for several women's voices-
大学院の修士制作であり、現在の私の作曲法を確立した最初の作品。この作品は、女声の高い倍音によってまるで 空気や霧のうごめきのような響きの変化を作り出すことを目指している。また、この曲には楽譜がなく、単純なルールをもとに演奏され、そのルールは、人間の呼吸の長さの違いに由来している。人間の身体的特徴によって流れが決まるので、演奏するメンバーやそのたびによって毎回新たな響きと流れが生み出される「生きた音楽」を作り出すことができる。演奏者はそれぞれひたすらにお互いの音の変化に耳を澄まし、音を紡ぎ出していく。その行為は一種の瞑想行為のようである。
「Prix ARS Electronica 2008」 Digital Music部門 Honorary Mention 受賞 Linz, Austria
This piece was my final research project for attaining the MA degree in the graduate program, and which is the first piece creating by my original method of composition. This chorus aims to create a transformation of sound similar to the movement of air or mist, by using the high-pitched,delicate overtone of women voices. There is no score for this music piece, but its structure is based on a simple rule: the timeline is built according to the different natural lengths of human breath. Thus, anybody can participate, and depending on the characteristics of each participating body, every time a new "living music" is born. Each person listens to the others' change, and the voices resonate; it is music like meditation or prayer.
Prize: Honorary Mentions "Prix ARS Electronica 2008" Digital Music category  Linz, Austria
初演:2006年12月14日 IAMASマルチメディアスタジオ
Premiere : 14.12.2006 at IAMAS Multimedia Studio